Legalizarea maternității de substituție (mamă-surogat) presupune mai multe probleme de ordin juridic

Proiectul de lege cu privire la sănătatea reproducerii prevede la art. 14 maternitatea de substituție. După o rundă de de deliberări, în care mai mulți deputați PLDM s-au expus pentru excluderea acestui punct, întregul proiect a fost respins. Totuși votarea a fost doar amânată, până se va ajunge la un consens între deputați.

În linii generale, proiectul prevede principiile politicii de stat în domeniul sănătății reproducerii și stabilește un cadru juridic al reproducerii umane asistate medical prin metodele  înseminării artificiale și fertilizării in vitro.

Liberalul Gheorghe Brega a explicat că anual, circa 5 mii de femei din Republica Moldova pleacă peste hotare, în țările unde există un cadru legal cu privire la  înseminare artificială și fertilizare in vitro, pentru a putea deveni mamă. „Noi, mai mulți deputați, am inițiat acest proiect de lege pentru a stopa aceste femei să meargă peste hotare. Acolo ele sunt nevoite să cheltuie de la 5 până la 7 mii de dolari pentru că noi nu avem așa lege”, a menționat deputatul PL. Potrivit lui Brega, anume punctul 14 din lege ar permite ca mii de cupluri să poată deveni părinți.

Valeriu Ghilețchi a „ venit cu propunerea ca art. 14 să fie exclus din următoarele considerente. În primul rând, din punct de vedere moral acest articol contravine poziției și principiilor noastre, pe care majoritatea bisericilor le susțin. Din punct de vedere social, există și pericolul unei posibile exploatări a fetelor tinere. Dacă vorbim de latura științifică, astăzi încă nu există suficiente cercetări ca să vedem care este impactul psiho-emoțional aupra mamelor surogate”.

Proiectul de lege oferă această posibilitate doar cuplurilor căsătorite, operând cu termenii de soț și soție, în cazul în care din considerente medicale soția nu poate concepe.

Este foarte importantă o dezbatere publică dintre bioeticienii și specialiștii în drept pe aceasta temă înainte ca proiectul să fie votat. Pentru ca să nu apară consecințe grave de ordin juridic dar și medical sau social, ori în ce privește sănătatea psihică a mamei surogat ori a copilului, trebuie să discute specialiștii în acest domeniu. Politicienii s-au apucat să voteze fără nici un suport științific.

Iată care ar putea fi unele probleme de ordin juridic pe care le-ar aduce legalizarea acestei instituții :

  • Nu se poate face disociere între maternitatea genetică și maternitatea uterină fără a se pune în discutie o normă fundamentală de drept, aceea a filiatiei, conform căreia mama este femeia care naște; modificarea acesteia ar aduce uriașe dureri de cap sistemului de drept civil, în special moștenirilor, ca exemplu ;  Filiația de mamă, conform legislației în vigoare se stabilește în baza certificatului de naștere.
  • Odată legalizată, practica „mamei purtătoare” este însoțită de grave consecințe etico-juridice cum ar fi „turismul reproductiv” (la fel de rușinos ca și cel sexual). Se pare că politicienii vor să limiteze acest efect prin stabilirea limitei de grad de rudenie – pâna la gradul III.
  • gestația remunerată preface uterul femeilor într-un instrument de producție, iar copilul într-o marfă;
  • Agravarea stratificării și antagonismelor sociale (doar cei bogați pot apela la acest serviciu, în timp ce femeile sărace îl vor presta).
  • O altă problemă este la nivel de drept civil, relații contractuale. Și anume, dacă femeia care a acceptat să fie mama-surogat începe să fumeze și să bea, ei nu i se poate impune nici un fel de altă răspundere decât cea civilă, și anume – cuplul să refuze să ia copilul, ori să ia copilul și să nu-i achite suma, aceasta fiind unica sancțiune posibilă. Cum rămâne cu copilul? Statul în nici un fel nu-i poate asigura sănătatea acestuia. Apoi, daca se întâmplă că cuplul refuză  să ia copilul (are malformații, au falimentat financiar și se gândesc că nu-l vor putea întreține, au divorțat etc.), iarăși pot fi aplicate doar normele ce reglementează relațiile contractuale, adică obligația de a achita suma contractului și atât. Ce face mama surogat atunci cu copilul? Îl dă în internat? Soarta copilului devine foarte nesigură.
  • Ce se întâmplă dacă părinţii biologici îi cer mamei-surogat să avorteze copilul (din diverse cauze) şi ea nu vrea? Ce se întâmplă dacă mama-surogat nu mai doreşte să dea copilul părinţilor biologici? Ori il avorteaza? In aceste situatii poate interveni doar raspunderea civila, si nu contraventionala sau penala. Astfel, aceste relații care sunt de o importanță atât de mare sunt foarte slab apărate, fiind apărate doar la nivelul unor simple relații cu caracter patrimonial stabilite în baza unui contract autentificat notarial.
  • În condițiile în care sunt foarte mulți copii în internate, fără îngrijire părintească, statul ar trebui să adopte o altă politică, prin care să încurajeze adopția de copii, și nu astfel de măsuri de planificare a familiei prin care se descurajează adopția de copii și care pe deasupra presupun mai multe pericole.

Cea mai avansată ţară la capitolul dezbateri publice pe problema mamei-surogat rămâne Franţa. Opinia publică a decis acolo interzicerea fenomenului mamei-surogat. Şi-au spus punctul de vedere împotriva acestei legalizări personalităţi importante, profesori de medicină şi etică, o mare parte a corpului medical. S-au scris cărţi pe această temă. Amintim aici volumul Corps en miettes („Trupul în bucăţi”), Editura Flammarion, 2009, semnat de filosoful Sylviane Agacinski, despre „barbaria” mamelor-purtătoare (15 aprilie 2009). Acolo, autoarea se întreabă: „Putem să ne întrebăm dacă lecţia nazismului a fost cu adevărat învăţată, căci opinia publică pare să nu fie îngrijorată de ceea ce semnifică umanitatea noastră sau spiritul legilor noastre. Ea dă prioritate puterii tehnologiei şi cererii individuale. Asemenea tehnici permit confecţionarea copiilor şi există indivizi care „cer” să se utilizeze aceste mijloace. Restul are cu adevărat importanţă?”

Ce vor hotărâ politicienii noștri? Cred că în primul rând trebuie să se ia măsuri pentru a fi organizate dezbateri pe margina acestui proiect, care de fapt trebuiau să preceadă etapa votării în Parlament, așa cum se face într-o țară democratică.

Biblia spune că Dumnezeu este cel ce dăruiește copiii, așa că ar fi bine ca familiile să aștepte de la El cu credință și răbdare această binecuvântare :

El dă o casă(familie) celei ce era stearpă, face din ea o mamă veselă în mijlocul copiilor ei. Lăudaţi pe Domnul! (Psalmul 113:9)

Anunțuri

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: