Finanţarea ONG-urilor în Moldova

De mult am simţit această problemă în RM şi mă bucur că începe să fie discutată mai serios aşa cum a fost discutată în cadrul acestei conferinţe.

Eu cred că ar fi bine să se adopte şi la noi legea 1% sau 2%, aşa cum este în alte state. Iar persoanele juridice care donează bani diferitor ONG-uri, să fie scutite de impozitele pentru această sumă, adică să nu le fie considerată ca venit.

Să nu uităm că ONG-urile pot fi o putere foarte mare în societatea noastră şi pot face lucruri frumoase acolo unde statul nu este în stare să asigure mai multe.

Iată o scurtă analiză a sistemului de impozitare 1 sau 2%:

Subiecții impunerii

Cui se aplică?

–         persoane fizice- contribuabili

  • art. 13 Cod Fiscal
  • Rezidente și nerezidente;
  • Cetățeni, cetățeni străini și apatrizi;
  • Sursa venitului este internă sau externă;
–         persoane fizice – contribuabili

  • art. 13 Cod Fiscal
  • Rezidente și nerezidente;
  • Cetățeni, cetățeni străini și apatrizi;
  • Sursa venitului este internă sau externă;

– ONG- beneficiari

Procentajul –         Art.15 CF

–         Dacă venitul < 25200 lei – 7 % din acest venit merge la stat, este impozitul pe venit ;

–         Dacă venitul > 25200 lei – 18 % din acest venit merge la stat, este impozitul pe venit;

În România

–         Art. 84 CF

–         Venitul anual este impozitat cu 16 %- dintre care 14 %- merg în bugetul statului, iar 2 %- pentru un ONG (dacă persoana dorește aceasta și oricărui ONG la alegere)

–         Pentru aceasta se completează fie cererea 230, fie declarația 200, în dependență de sursa veniturilor;

Alte țări

–         Ungaria

  • Din 1997- sistemul 2%;

–         Din 2002- sistemul 1 %

  • Lituania;
  • Polonia;
  • Slovacia.
Distribuirea impozitului exprimat în procente–         Dacă venitul < 25200 lei – 7 % reprezintă impozitul pe venit, dintre care 5 %-statului și 2 %- unui ONG la alegere; Persoana poate rămâne la formula 7 %- statului ;

–         Dacă venitul > 25200 lei – 18 % reprezintă impozitul pe venit, dintre care 16 %- statului și 2 %- unui ONG

????????

– stabilim un procent mai mare în a II- situație, sau tot la 2 % rămânem?

ONG- beneficiari– În România s-a creat o bază de date care permitea cetățenilor să ia cunoștință de datele necesare ale fiecărui ONG care se înscria în acesta; Cum asigurăm posibilitatea fiecărui cetățean să cunoască datele despre ONG?Creăm un Registru de Stat Special?

Ori o simplă listă disponibilă la MJ și pe site-ul acestuia?

Avantajele acestui sistem:

Prin intermediul prevederii 2% din Codul Fiscal, contribuabilii persoane fizice au posibilitatea sa directioneze 2% din impozitul pe venit catre o entitate nonprofit infiintata conform ordonantei 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii.

Acest mecanism are o serie de avantaje pentru toate partile implicate – cetateni, organizatii si stat:

  • este un mecanism democratic ce contribuie la transparenta politicii fiscala si bugetare
  • asista organizatiile neguvernamentale in eforturile lor de a solutiona diferite probleme sociale
  • le permite cetatenilor sa contribuie la eforturile de a rezolva diferite probleme sociale fara a genera insa un cost suplimentar
  • degreveaza bugetul de stat avand in vedere ca serviciile oferite de organizatiile neguvernamentale sunt in general de calitate buna si eficiente din punct de vedere al costurilor deoarece organizatiile neguvernamentale mobilizeaza resurse financiare din surse diferite si multe implica munca voluntarilor
  • creeaza o legatura intre stat, cetateni si organizatii contribuind astfel la dezvoltarea societatii civile si a capitalului social

Se creeaza un mecanism prin care un cetatean poate decide modul in care sunt cheltuiti 2% din impozitul datorat pe venit, directionand aceasta suma catre o organizatie neguvernamentala. A aparut astfel o forma de parteneriat intre cetatean, autoritati fiscale si sector ONG. Practic cetateanul spune statului modul in care vrea sa fie cheltuita o parte din impozitul sau.

Atentie, aceasta suma nu reprezinta o sponsorizare sau donatie ci este in esenta o parte a bugetului de stat care este directionata de catre fiecare cetatean in parte catre sectorul neguvernamental. Legea este considerata de multi ca fiind un sprijin indirect oferit de catre stat sectorului non-profit sau un model de „filantropie de tranzitie” data fiind aplicarea ei numai in tarile Europei de Est.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: